On-Page & Off-Page SEO

On-page SEO dan off-page SEO adalah dua aspek penting dalam Optimisasi Enjin Carian (SEO) yang harus diperhatikan semasa mengelola sebuah website. Keduanya sama-sama penting dalam meningkatkan tahap website anda di hasil pencarian mesin pencari. Namun, perbezaan utama antara keduanya adalah di mana kerja mengoptimisasi dilakukan.

On-page SEO

On-page SEO adalah proses optimisasi yang dilakukan pada halaman website anda sendiri. Ini termasuk segala sesuatu yang dapat anda kawal dan lakukan pada website anda sendiri untuk membuatnya lebih mudah diindeks oleh enjin carian. Beberapa contoh dari on-page SEO adalah:

  • Menambahkan meta tag yang relevan dan deskriptif pada halaman website anda.
  • Menulis tajuk yang relevan dan menarik untuk setiap halaman website Anda.
  • Membuat konten yang berkualiti bersama kata kunci yang tepat dalam teks.
  • Membuat struktur website yang jelas dan mudah difahami.

Off-page SEO

Off-page SEO adalah proses optimisasi yang dilakukan di luar website anda. Ini termasuk segala sesuatu yang anda lakukan di luar website anda untuk membuatnya lebih diiktiraf oleh enjin carian. Beberapa contoh dari off-page SEO adalah:

  • Memperoleh backlink dari halaman lain yang berkualiti. Backlink adalah pautan yang ditempatkan pada halaman web lain yang mengarah ke website anda.
  • Meningkatkan jumlah pengunjung website anda.
  • Memperbaiki reputasi online website Anda.

Kedua jenis SEO ini sangat penting untuk dilakukan bersama-sama untuk meningkatkan peringkat website anda di hasil pencarian enjin carian. Namun, anda harus fokus pada on-page SEO untuk membuat website anda mudah diindeks oleh enjin carian dan off-page SEO untuk membuat website anda diakui sebagai sumber yang berkualiti dan dapat dipercayai.

Total
0
Shares
Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Previous Post

Beza VPS dan Dedicated Server